Wat levert een productconfigurator op voor ondernemers?
Voor ondernemers biedt een productconfigurator een aantal belangrijke voordelen. Het belangrijkste voordeel is dat klanten sneller een prijs opvragen. Dit komt de conversie ten goede, omdat klanten al betrokken zijn door het samenstellen van hun eigen product. Het invullen van een productconfigurator vraagt vaak best wat gegevens. Zo moet een klant vaak maten doorgeven, kleuren kiezen en materialen selecteren. Door deze tijdsinvestering, zijn klanten vaak minder snel geneigd om weg te klikken, ze hebben er immers al tijd ingestoken. Uiteindelijk leid deze betrokkenheid tot een hogere kans van aankoop, of conversie naar het achterlaten van klantgegevens. Klanten voelen zich over het algemeen ook meer verbonden met hun aankoop, omdat het op maat gemaakt is naar hun eigen wens.
Bovendien kan een configurator de kans op retouren verminderen, omdat klanten precies krijgen wat ze willen. Dit is natuurlijk niet bij elk product relevant, een klant zal niet snel een carport willen retourneren.
Ook het verkoopproces kan efficiënter door het gebruik van een productconfigurator. Klanten kunnen zelfstandig combinaties en prijzen bekijken, wat de druk op de klantenservice vermindert. Wij zien eigenlijk direct een effect van het afvangen van bepaalde vragen in productconfiguratoren (bijvoorbeeld door een informatie modal toe te voegen, neemt het aantal klant vragen direct af). Al met al betekent dit dat bedrijven hun middelen effectiever kunnen inzetten. Configuratoren bieden ook waardevolle data over klantvoorkeuren en aankoopgedrag. Deze data kan worden gebruikt om marketingstrategieën te verfijnen en het productaanbod te optimaliseren. In de praktijk blijkt het een heel goede tool om te onderzoeken waar de weerstand zit bij potentiële klanten. Door een configurator vaak meerdere stappen kent, is het vrij gemakkelijk om te meten waar klanten in het proces afhaken. Het is eigenlijk net als bij 'gewone' webshops een trechter, alleen dan met een fijnmazigere meting.